Výhody a nevýhody RAW stravy


RAW, vegan nebo paleo. Tyhle nápisy je v poslední době těžké přehlédnout. Ať už je to jen módní hit nebo dlouhodobější záležitost, mezi sportovci se tyhle názvy hodně propírají. Co ti konkrétně RAW strava může přinést a na co si naopak musíš dát pozor?

RAW neboli syrová strava

Pokud nevíš, co si pod RAW stravou představit, pak stačí jednoduše vycházet z vlastního názvu. RAW je syrová, především vegetariánská strava. Základem je konzumace tepelně neupravených potravin, hlavně různého ovoce a zeleniny, semínek, ořechů, luštěnin, obilovin a čerstvých rostlinných mlék.

Podle základní teorie je vše, co projde tepelnou úpravou vyšší než 45° C, „mrtvé“. Právě živé složky potravin jsou přitom pro naše tělo nejpřínosnější.

Chceš mít jistotu, že v jídle zůstanou jen ty zdravé „živé“ složky? Pak k přípravě potravin místo tepelné úpravy využívej klíčení, sušení, mixování nebo odšťavňování.

Výhody RAW stravy:

  • Lehčí režim stravování
  • Méně tuku, sodíku a cholesterolu – ideální na hubnutí
  • Vysoký obsah draslíku, hořčíku, vlákniny a kyseliny listové
  • Vysoký obsah dalších pro tělo důležitých živin
  • Méně špatných aditiv, transnenasycených mastných kyselin a přidaných cukrů
  • Zlepšení psychiky a zvýšení energie
  • Ekologická šetrnost k přírodě

Nevýhody RAW stravy:

  • Možný nedostatek vitamínu B12, nižší obsah energie, bílkovin a vápníku
  • Může dojít ke snížení schopnosti vstřebávat např. lykopen nebo karotenoidy (antioxidanty)
  • Náročnější na trávení pro oslabené jedince, například po nemoci
  • Dle typu stravy hrozí nedostatek omega 3 nenasycených mastných kyselin, minerálních látek a vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E, K)
  • Rizikem je i častá únava, v případě vynechání důležitých potravin

+ Žádné komentáře

Přidat vlastní komentář