Vitamín C: Jak pomáhá při tréninku?


Jelikož si naše tělo nedokáže vitamín C samo vyrobit, musíme mu ho dodávat zvenčí ve formě výživy. Pokud usilovně trénuješ, věř, že si tvoje tělo řekne o extra dávku. Kolik vitamínu C potřebuješ a jak často, aby tvůj organismus při cvičení nestrádal?

Co je vitamín C?

Jde o kyselinu askorbovou, která se po svém objevení vědci ve 20. letech 20. století stala nejužívanějším vitamínem na světě. Nedostatek vitamínu C v minulosti způsoboval např. kurděje – nemoc námořníků způsobenou tzv. avitaminózou.

Proč ho potřebujeme?

V našem těle se vitamín C stará hlavně o tvorbu kolagenu, který je základem kostí, kloubů, šlach, úponů a svalů. Spolu s elastinem je pak kolagen odpovědný za pružnost a pevnost naší pohybové soustavy. U aktivních sportovců pomáhá také nastartovat regenerační procesy po tréninku a zabraňuje vzniku volných radikálů.

Kuřáci potřebují až 2násobné množství vitamínu C než nekuřáci!

Vitamín C ve výživě

Vitamín C je rozpustný ve vodě, proto je nejvhodnější zeleninu a ovoce s jeho obsahem jíst čerstvé, nebo ho alespoň dlouho nevařit (ideální je vaření v páře). Doporučujeme zařadit do jídelníčku kiwi, šípek, jablka, papriky, brokolici, špenát, citrusové plody, jahody nebo brambory a cibuli – obecně ovoce a zeleninu.

Přečtěte si také, proč do svého jídelníčku zařadit proteiny a aminokyseliny.

Vitamín C v doplňcích stravy

Při náročném posilovacím tréninku potřebujete kolem 500 mg na jeden den, což můžeme jednoduše pokrýt jednou tabletou klasického šumivého vitamínu C. Oblíbenou formou je také vitamín C v prášku. Obecně se doporučuje kombinovat přísun vitamínu C s vitamínem B6 a hořčíkem, aby nedocházelo ke srážení kyseliny šťavelové, jejíž krystaly se mohou usazovat v ledvinách.

Jdeš na sobě zamakat? Nezapomeň na denní porci vitamínů!

+ Žádné komentáře

Přidat vlastní komentář