Proč jsou proteiny důležité pro tvůj trénink?


Proteiny neboli bílkoviny jsou základní stavební jednotkou pro růst našeho těla – především svalové hmoty. Ať už se zaměřuješ na bodybuilding, posilování nebo chceš prostě shodit nějaké to kilo a zpevnit postavu, je jasné, že bez proteinů to nepůjde. Jak je získat ze stravy a jak je doplnit, když zrovna potřebuješ?

Proteiny při tréninku

Pokud naše tělo nemá pravidelný přísun energie z cukrů – sacharidů – , začne při tréninku spalovat právě proteiny a tím pádem i tvoje vlastní svaly. A to určitě nechceme.  Naším cílem při tréninku je naopak úbytek tuků a nárůst podílu svalů na hmotnosti těla. Proteiny nejsou zásadní jen pro to, abychom zesílili, ale i pro regeneraci organismu po zátěži.

Proteiny v jídelníčku

Proteiny se skládají z aminokyselin a jejich nejširší výběr najdeš tradičně v mase. U masa je ovšem potřeba si zároveň hlídat přísun tuků, a volit proto méně tučné druhy. Alternativou je např. sójové maso, mléko a vejce – tam je potřeba zase dávat pozor na příliš mnoho cholesterolu a nepřehánět to.

Doporučený příjem proteinů/den Příjem pro nárůst sv. hmoty/den
ženy 70-90 g 90-120 g
muži 90-120 g 170-210 g

Proteiny v doplňcích stravy

Pokud se vám nedaří přijmout přes den dostatek bílkovin v jídle, můžete si pomoci proteinovými doplňky stravy (tzv. gainery). Výrobci je připravují nejčastěji ze syrovátek, kaseinu, mléka, vejcí, masa a sójy. 

  • Syrovátka jsou nejčastěji využívaných zdrojem proteinů a výrobky z nich se hodí pro doplnění proteinů během dne nebo po tréninku. Klasikou je také výroba z hovězího masa.
  • Kasein je hůř stravitelný, a proto se doporučuje spíš po tréninku, nebo k večeru než na rychlé doplnění proteinů před tréninkem.
  • Sójové proteiny jsou vhodné pro redukční diety a pro udržení pěkné postavy. Pro růst svalové hmoty je sója nevhodná.

Mnohem víc něž jen proteinové tyčinky a koktejly

A v jaké formě proteiny v doplňcích stravy najdeme? Na Trénuj.cz najdeš proteinové tyčinky, proteinové koktejly v prášku, proteiny v tabletách nebo dokonce ve formě speciálních proteinových brownies. Ti, kdo rádi kuchtí, se můžou pustit do pečení s proteinovým mixem na muffiny nebo palačinky od značky MyProtein.

Dávkování proteinů

A jak proteinové doplňky stravy dávkovat? Každá dávka by měla obsahovat zhruba 30-40 g bílkovin pro muže a 20-30 g bílkovin pro ženy – na noc a dopoledne mezi jídly.

Hlídej si proteiny a vytrénuj svoje svaly!

+ Žádné komentáře

Přidat vlastní komentář