Proč jsou aminokyseliny důležité pro tvůj trénink?


Aminokyseliny jsou stavební jednotkou bílkovin a jejich maximální pestrost ve výživě tvůj trénink pořádně nakopne, ať už se zaměřuješ spíš na formování postavy, nebo shození nadbytečných kil. Co jíst, aby aminokyseliny účinně doplnily tvůj trénink?

Aminokyseliny v jídelníčku

Aminokyseliny přijímáš v jídelníčku z bílkovin – jejich největší spektrum najdeš v mase, ve vejcích, mléce, rýži nebo kukuřici. Vegetariáni také rádi kombinují aminokyseliny z luštěnin a pšenice. Aminokyseliny můžeme je rozdělit na:

esenciální aminokyseliny – Jsou to ty, které naše tělo neumí samo vyrobit. Patří mezi ně isoleucin, leucin, lysin, methionin, fenylalanin, threonin, tryptofan a valin.

semiesenciální aminokyseliny – Jsou esenciální jen pro určité vývojové období, např. naše dětství. Patří mezi ně arginin a histidin.

neesenciální aminokyseliny – Tělo si je vytváří samo a nepotřebuje je přijímat zvenčí. Jde např. o glutamin, cystein a glycin – silné antioxidanty, které chrání svalové bílkoviny před odbouráním a pomáhají s regenerací i výkonností. 

potřeba aminokyselin (mg/kg tělesné hmotnosti/den) u dospělých
histidin 10
isoleucin 10
leucin 14
lysin 12
methionin a cystein 13
fenylalanin a tyrosin 14
threonin 7
tryptofan 3,5
valin 10

Aminokyseliny v doplňcích stravy

Když si vybíráš aminokyseliny z doplňků stravy, máš na výběr ze 3 variant – z doplňků s komplexními aminokyselinami, jednotlivými aminokyselinami nebo aminokyselinami s rozvětvenými řetězci, které se označují jako BCAA (větvené – isoleucin, leucin a valin). Pokud s doplňky stravy začínáš, je vždy lepší zkonzultovat svoje cíle s trenérem, který ti poradí, co tě nejvíc v tréninku nakopne. Nejopatrnější bys měl být s jednotlivými aminokyselinami, u kterých bys neměl přijmout denně víc, než 1,5 g na jeden druh.

Na Trénuj.cz najdeš ty nejčistší doplňky stravy s aminokyselinami od MyProtein a SiS.

Mám využívat aminokyseliny v doplňcích stravy zároveň s proteiny?

Doplňky s aminokyselinami a proteiny je dobré střídat – vždy si vezměte buď 1 dávku proteinu, nebo jednu dávku aminokyselin. Ráno, mezi snídaní a svačinou, doplňte proteiny, mezi dalšími jídly pak vsaďte na aminokyseliny. Na noc se častěji přijímá protein, ale lze brát i aminokyseliny. Zatímco proteiny se vyloženě starají o růst svalové hmoty, aminokyseliny celý proces nastartují a udrží ho v chodu.

Nezapomeň na aminokyseliny, ať má tvůj trénink maximální efekt!

+ Žádné komentáře

Přidat vlastní komentář