Maraton je ti málo? Vyběhni na svůj první ultramaraton


Maratonských běhů už máš za sebou víc, než dokážeš spočítat na prstech jedné ruky. Začínáš proto pokukovat po ultramaratonských trasách, ale zatím moc nevíš, jak se na takový závod připravit? Drž se našich tipů a žádná trasa tě nezaskočí.

Ultramaraton je jakýkoli běh delší než 42 195 metrů. Délka trasy jednotlivých závodů se ale může pořádně lišit. V zásadě se dá říct, že existují 2 typy ultramaratonských závodů:

  • Běh na určitou vzdálenost. Ta se nejčastěji pohybuje okolo 50 nebo 100 km, případně 50 a 100 mil.
  • Závod na čas. Při něm se běžci snaží urazit co největší vzdálenost za předem stanovený čas. Většinou to dělá 12, 24 nebo 48 hodin.

Nenakládej si zbytečně moc

Zejména jestli se chystáš na 50kilometrový závod, tréninková zátěž by se neměla až tak moc lišit od tvé maratonské přípravy. Začni zvolna a počet týdně naběhaných kilometrů postupně navyšuj. Je to lepší, než rychle dosáhnout maxima a na něm pak ustrnout. Těch 50 nebo 100 kilometrů, na které se připravuješ, si ale nech až na samotný závod. Během přípravy ti stačí zhruba poloviční trasa.

Profi běžci, kteří běžně vyrážejí na 100kilometrové tratě, při jednotlivých trénincích většinou nepřesáhnou 40 až 50 kilometrů.

Během tak extrémního závodu, jako je ultramaraton, pravděpodobně zažiješ pekelnou únavu. Pro představu, co můžeš čekat, si ji zkus dopředu nasimulovat. Jak na to? Zařaď si 2 delší výběhy na po sobě jdoucí dny, nebo vyraz na dlouhý běh ráno a pak ten samý den večer. Tak si vyzkoušíš, jaké to je běžet z posledních sil a s bolavým tělem.

Odboč z asfaltové silnice

Z maratonských závodů máš asi hromadu zkušeností s během na asfaltu. Připrav se ale na to, že trailové běhy jsou něco úplně jiného. Po cestě se budeš muset vypořádat se spoustou překážek, jako jsou kořeny, kameny a další nerovnosti terénu. Důkladná příprava by proto měla zahrnovat i nákup pořádných trailových bot.

Smiř se s tím, že se během závodu nejspíš objeví úseky, ve kterých zvolníš tempo a přejdeš i do chůze. Hlavně se tím nenervuj! Okolo tebe bude spousta dalších, kteří jsou na tom stejně. Pro některé z nich to může být dokonce taktika – do kopce chůze, z kopce běh.

Prozkoumej terén

S dostatečným předstihem si sedni k mapě a důkladně si projdi vše, co tě během závodu čeká a nemine. Zjisti si, kde přesně cestou narazíš na prudší kopec, potok nebo kamenitou stráň. I to je totiž součástí základní přípravy každého ultramaratonce. Až budeš vědět, jaký terén tě čeká, přizpůsob tomu samozřejmě i trénink. Uznej, že trénovat v lese, když většina trasy povede po holých horských hřebenech, by byl asi trochu nesmysl☺

Když už znáš terén jako své boty, rozděl si v hlavě trasu na několik menších úseků. Uběhnout na jeden zátah 50 kilometrů zní hrozivě. Když je to ale 10 kratších 5kilometrových tratí, to už je jiná. Až budeš ukrajovat jednotlivé úseky, bude ti cesta i veseleji ubíhat. Navíc ti to pomůže i rovnoměrně rozložit jednotlivé občerstvovací zastávky, při kterých můžeš doplnit energii třeba proteinovou tyčinkou.

 

# Trénuj a dokážeš to! Zatni zuby a v cíli tě odmění ten nejlepší pocit na světě.

+ Žádné komentáře

Přidat vlastní komentář