Jak začít běhat – 12 tipů pro začátečníky


Běhání je móda, životní styl a pro někoho i utrpení. Spadáš do poslední skupiny? Možná ti jen nikdo neřekl, jak správně začít. Pravděpodobnost, že se na tobě negativně podepsalo nezřízené běhání v tělocviku na základní škole, je dost velká. Přitom běh je super, musíš jen najít ten správný rytmus a hlavně začít. Poradíme ti pár tipů, které pomohly nejednomu začátečníkovi.

1. Začni rychlou chůzí a pomalým během

Ze začátku kombinuj rychlou chůzi s pomalým během. Největší chybou je přestřelit tempo hned na začátku – takový přístup téměř zaručeně povede k jen dalšímu znechucení z běhu. Vytrvalost musíš budovat postupně.

2. Dýchej nosem, ne ústy

Dýchej nosem. Využiješ tak mnohem větší kapacitu plic a postupně se připravíš na běh v chladnějších podzimních či jarních podmínkách, ve kterých je dýchání ústy cestou k nachlazení.

3. Běhej pravidelně

Důležitá je pravidelnost. Stanov si dny, ve kterých budeš běhat. Vynechat jednou není problém, jen pozor, aby se z vypouštění tréninku taky nestala pravidelnost.

4. Nezapomeň na regeneraci

Nezapomínej na nutné denní přestávky na odpočinek. Nejen kvůli regeneraci – příliš velká porce tréninků na začátku tě nikam neposune.

5. Nepřekračuj ideální tempo

Jak zvolit vhodné tempo? Pokud při běhu dokážeš souvisle mluvit, pak je vše v pořádku. Jestliže ti mluvení dělá velké problémy, zvolni.

6. Běhej 3x týdně

Ideální porce běhu? 3x týdně 30 minut. Po pár měsících postupně prodlužuj dobu běhu na 45 minut až hodinu. V této fázi zkus přidat ještě jeden tréninkový den.

7. Nenech se odradit okolím

Nelam si hlavu s tím, co si o tvém upoceném triku myslí okolí – nikdo neví, kolik kilometrů už máš za sebou.

8. Zaznamenej každý běh

Sleduj svůj běh pomocí mobilní aplikace – třeba jen malý posun ve srovnání s předchozím výkonem tě bude motivovat.

9. Vyhni se stereotypu

Stereotypu se vyhneš tak, že budeš měnit trasy svého běhu. Nikoho nebaví běhat pořád po stejné asfaltové cestě a otáčet se u „toho rohového domu naproti školy“.

10. Domluv si společný běh

Máš ve svém okolí někoho, kdo pravidelně běhá? Domluv se s ním na menším výklusu – dohodnutý trénink se hůře ruší.

11. Super posun? Udělej si radost

Odměň se za posun v tréninku. Kup si třeba to krásné sportovní triko Under Armour, co ti včera vyskočilo na internetu. Nebo boty, se kterými konečně budeš moct vyběhnout i do horšího terénu.

12. Užij si závodní euforii

Pokud už máš něco málo za sebou, vytipuj si ve svém okolí nějaký menší běžecký závod. Uběhnout 5 kilometrů svým tempem spolu s ostatními běžci tě namotivuje k dalšímu posunu. Běžecká euforie zaručena!

+ Žádné komentáře

Přidat vlastní komentář