Jak si sestavit jídelníček pro hubnutí


Sestavení opravdu účinného jídelníčku pro hubnutí je úkol pro výživového poradce. Pokud se do toho ale chceš pustit na vlastní pěst, dáme ti pár základních rad a tipů, které ti pomůžou hubnout postupně a zdravě.

Základní pravidlo pro hubnutí

Pokud to s hubnutím myslíš vážně, pak je tvým prvním a nejdůležitějším pravidlem dlouhodobá vůle a dodržování jídelníčku. Hlad není řešením, protože zpomaluje metabolismus a tělo tak pomaleji spaluje.

Konkrétní jídla nejsou až tak klíčová, podstata úspěchu spočívá v jejich složení. Nevíš si s ním rady? Poradíme ti jak na to.

Složení redukční diety

Jídlo musí být především pestré, časté a v menších porcích. Každé jídlo, ať už je to snídaně či večeře, by mělo obsahovat dostatek vlákniny, která je pro hubnutí klíčová. Dej tedy šanci zelenině a zapoj ji do celého jídelníčku. Oblíbené ovoce si naopak vezmi raději ráno nebo po opravdu náročném tréninku.

Dalším prvkem tvého jídelníčku musí být bílkoviny, které pomáhají udržovat tvou svalovou hmotu a zároveň se tak podílejí na hubnutí. Najdeš je v nízkotučných a tvarohových sýrech, nízkotučných mléčných výrobcích, libovém masu, rybách, luštěninách nebo třeba vejci. Ideální čas pro doplnění většího množství bílkovin je pak odpoledne a večer.

Často hanobené tuky jsou další složkou, kterou musíš chtě nechtě zařadit i do redukčního jídelníčku. Nesmí jich ale být příliš a ze špatných zdrojů. Nejdůležitější jsou ty, které obsahují nenasycené mastné kyseliny omega3 a omega6. Najdeš je v ořeších, za studena lisovaném olivovém oleji nebo mořských rybách.

Sacharidy jsou pro tvoje tělo něco jako palivo. Složené sacharidy, škroby, najdeš v největším zastoupení v typických přílohách – bramborách, rýži, těstovinách nebo obilovinách. Konzumaci těchto potravin nabitých sacharidy ale musíš při hubnutí dostatečně omezit. V opačném případě budeš dělat vše ostatní správně, ale výsledek se nedostaví. Sacharidy zařaď ráno a dopoledne, s přibývajícími hodinami se jim raději vyhni.

V případě redukční diety je vhodné dodržovat správné rozložení zmíněných živin. Zastoupení bílkovin, tuků a sacharidů by mělo být následující:

30 – 35 : 15 – 20 : 45 – 50

Vhodná tepelná úprava

Bez čerstvých a kvalitních potravin se neobejdeš. Na sáčky a polotovary raději zapomeň a nenakupuj příliš do zásoby. Pokud potřebuješ jídlo tepelně upravit, pak zvol dušení, klasické vaření nebo vaření na páře.

Omez sůl, už tak jí má tvoje tělo přebytek, a vyhýbej se také pečení a jakémukoli smažení. Zajímej se o to, co jíš, ať už budeš zkoumat místo původu, nebo nutriční hodnoty. Vybírej pečlivě a neodcházej z boje, dokud nedosáhneš svého cíle.

+ Žádné komentáře

Přidat vlastní komentář