5 největších mýtů o posilování


Každý den na sobě tvrdě makáš, dodržuješ všechny rady o posilování, ale některé ti prostě nedají spát? Ne vše, co o posilování koluje ve fitku, je pravda. V Trénuj.cz jsme pro tebe sepsali 5 největších mýtů o posilování, ať víš, co je lepší brát s rezervou, nebo čemu se naopak úplně vyhnout.

1. Strečink mě zachrání před zraněním

Jakmile se jednou začne něco tradovat, vždy se najde někdo, kdo toto tvrzení podrobí zkoušce. Jestli se před každým tréninkem důkladně protahuješ, protože chceš minimalizovat riziko zranění, zbystři. Stále velmi rozšířený mýtus o důležitosti strečinku vyvrátilo již několik výzkumů a odborných studií.

Paradoxní je, že sportovci, kteří na strečink před tréninkem nedají dopustit, byli zranění častěji než ti, kteří se protažením nezabývali. Určité typy zranění, jako třeba poškození Achillovy šlachy nebo stresová fraktura, vznikají právě při tolik vyzdvihovaném protažení.

2. Sklapovačky vedou k vyrýsovanému břichu

Sklapovačky neboli sedy lehy jsou sice efektivní cvik, především v okamžiku, kdy je provádíš a máš pocit, že máš břicho z oceli, ale z dlouhodobého hlediska to s nimi není až taková sláva, jak si spousta lidí myslí.

Vyrýsované břicho, kterým se pochlubíš nejen v létě na pláži, musíš podpořit intervalovým tréninkem, efektivním využíváním sacharidů, vhodným tréninkovým plánem a dostatkem kvalitního spánku.

3. Činky nejsou vhodné pro ženy

Netušíme, kde a kdo s tímto nesmyslem přišel, ale víme, že posilování s činkami má nejen pro ženy spoustu přínosů. Třeba nezanedbatelnou pomoc při hubnutí. Při kombinaci posilování aerobním tréninkem spálíš mnohem víc, než když budeš každý den jen běhat.

Díky pravidelnému posilování navíc snižuješ riziko vzniku osteoporózy, předcházíš onemocněním srdce i nepříjemné bolesti zad.

4. Dnes si zacvičím, zítra mě bude všechno bolet

Bolest svalů po tréninku se nerovná kvalitě předvedeného výkonu. Za bolest svalů po cvičení můžou dvě příčiny – nedostatek času na zotavení a narušená svalová tkáň.

Dostatek času na pořádnou regeneraci má málokterý sportovec, a tak to s tréninkem často přehání, což vede k opakovaným a táhlým problémům se svalstvem. Mikroskopické trhliny ve svalové tkáni jsou pak důsledkem příliš intenzivně prováděného nového cviku, na který není tvoje tělo zvyklé.

5. Při posilování měním tuky ve svaly

Tuky neměníš ve svaly a svaly se ti naopak nemůžou změnit na tuky. Obě tkáně jsou totiž tvořeny naprosto odlišnými typy buněk, které se navzájem nezmění, ani kdyby se člověk snažil sebevíce.

Pokud však omezíš příjem energie a zvýšíš intenzitu cvičení, pak tvé svaly využijí volné mastné kyseliny z tukových buněk, jejichž zásoba se logicky sníží.

+ Žádné komentáře

Přidat vlastní komentář